zondag, juni 04, 2006

Veelgestelde vragen

Meer informatie over overgewicht: www.levensgenieten.nl

- Mijn zoontje van zes is te dik en ik wil graag dat hij gaat sporten. Het liefst wil hij zwemmen, maar hij is bang uitgelachen te worden. Hoe pak ik dit aan?

Uw zoontje zal wat minder kwetsbaar zijn als hij met een vriendje gaat. Of ga met hem mee en moedig hem aan. Geef een gezond tussendoortje mee voor na het zwemmen, een stuk fruit bijvoorbeeld. Vertel hem ook dat hij al na enkele weken zal zien dat hij een beter figuur krijgt. Vooral als hij in combinatie met zwemmen weinig snoept.

- Is het erg om in het weekend de warme maaltijd te vervangen door bijvoorbeeld brood en soep?

Nee, als u dat eenmaal per week doet is dat niet erg. Houd wel in de gaten dat u met een dergelijke maaltijd weinig groente binnenkrijgt. Eet daarom een rijk gevulde soep, waar u desnoods wat extra verse groente aan toevoegt. Soep met brood levert ook niet minder calorieën dan een traditionele maaltijd. Ter vergelijking: in plaats van een gewoon bord aardappelen, groente en vlees, kunt u drie sneden brood eten.

- Hoewel ik weet dat het niet erg gezond is, halen we wel eens eten bij de snackbar. Wat kan ik het beste kiezen om het relatief gezond te houden?

De meeste mensen kiezen patat. U zou daarbij een hamburger of een kroket kunnen kiezen, wat relatief de minst calorierijke vleesgerechten zijn. Maar niet alleen patat is vet, ook de sauzen zijn dat (denk bijvoorbeeld aan mayonaise en pindasaus). Kies liever voor ketchup bij uw maaltijd, dat levert vrijwel geen calorieën. Vergeet ook de groente niet: een tomatensalade of een groene salade zijn snel bereid en zo krijgt u toch uw dagelijkse portie groente binnen.

- Mijn zoontje lust geen melk. Hoe zorg ik ervoor dat hij toch voldoende calcium binnenkrijgt?

In plaats van een glas melk kunt u natuurlijk ook een glas karnemelk, (drink)yoghurt of chocolademelk aanbieden. Kies van de twee laatsten de variant die zonder suiker (met zoetstof) is gezoet. Drinkt hij echt helemaal geen melkproducten, geef hem dan extra kaas op brood. Een boterhambelegging van 20 gram kaas levert net iets minder calcium dan een glas melk. U zou hem in elk geval